Η ΕΙΚΟΝΑ ΚΑΙ Η ΖΩΓΡΑΦΙΚΗ ΤΕΧΝΗ: ΑΝΑΦΟΡΑ ΣΤΟΝ ΦΩΤΗ ΚΟΝΤΟΓΛΟΥ

Εμφανίσεις: 1803

Γράφει η Παυλίνα Μπεχράκη

Ή ΕΙΚΟΝΑ, είναι η μορφή του κόσμου τούτου, που δείχνει φανερώνει την ύπαρξη προσώπου και γεγονότων. Ή Θεολογική εικόνα, είναι το ορατό του αόρατου, όχι όμως, και τρόπος και δρόμος, για να συλληφθεί, και να ορισθεί, το αόρατο και υπερβατικό. Φανερώνει την ύπαρξη αλλά δεν περιγράφει την ουσία και τις φυσικές ιδιότητές της.

ΣΤΟ ΝΕΑΡΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ κράτος, του 19ου αιώνα, που καθημαγμένο από τον εξαντλητικό αγώναγι τhν Ελευθερία, προσπαθούσε να ορθοποδήσει και να διαμορφωθεί, έχοντας την ανάγκη tων Ευρωπαϊκών δυνάμεων, σε όλους τους τομείς και στη ζωγραφική Τέχνη. Η ζωγραφική αυτή, επιζητούσε, να “εκσυγχρονίσει”, με ό,τι αυτό σημαίνει, τη Τέχνη της Ορθόδοξης Εκκλησίας της Ελλάδας.

-Ό ΦΩΤΗΣ ΚΟΝΤΟΓΛΟΥ ο Σπουδαίος Έλληνας ζωγράφος, ο προικισμένος με μεγάλο ,ισχυρό ταλέντο, και αγάπη για τη παράδοση, οριοθέτησε την Εκκλησιαστική ζωγραφική, της Νεοελληνικής Ελλάδας που χωρίζεται, πλέον, στην πριν από τον Κόντογλου και έπειτα από αυτόν περίοδο. Ζωγράφος με βαθειά γνώση των Ευρωπαϊκών κινημάτων, λόγω της μαθητείας του στα κέντρα τέχνης της Ευρώπης, αλλά και με βαθειά συνείδηση, των διαχρονικών στοιχείων της Ελληνικής ζωγραφικής, και της αδιάκοπης συνέχειάς της, και άνθρωπος με αταλάντευτή ζωντανή πίστη, στον Τριαδικό Θεό, της Όρθόδοξης Εκκλησίας, και σε όλη τη παράδοσή της, αφοσιωμένος, όσο κανείς άλλος, οραματίσθηκε και πέτυχε, την αλλαγή στην εκκλησιαστική ζωγραφική, με το προσωπικό έργο του,καθώς και με τη διδαχή,σε πολλούς μαθητές.

-Ο ΦΩΤΗΣ ΚΟΝΤΟΓΛΟΥ, δεν έχει συνείδηση Ιστορικού, αλλά συνεχιστού της παράδοσης. Διαμόρφωσε γενιές ζωγράφων,-Αγιογράφων, της Εκκλησίας είτε με τη προφορική του διδασκαλία, είτε με τη γραφή του, καθώς ήταν και Συγγραφέας. Ό παλαιότερος μαθητής του, είναι ο Γιάννης Τσαρούχης, [1919-1989] που σπούδασε κοντά στον Κόντογλου, όχι για να γίνει Αγιογράφος, αλλά για να ανακαλύψει τα μυστικά της Βυζαντινής ζωγραφικής, και να τα αξιοποιήσει στο θαυμαστό έργο του. Ό επίσης Σπουδαίος υπερρεαλιστής ζωγράφος και Ποιητής Νίκος Εγγονόπουλος, [1910-1085] είναι ο άλλος της πρώτης ομάδας ,που μαθαίνει όπως και ο Τσαρούχης, τη Βυζαντινή Τέχνη, ως τεχνική και τεχνοτροπία, και δεν ξέχασε ποτέ, το ζωγραφικό του ξεκίνημα, παρ ότι παραδόθηκε στον υπερρεαλισμό. Καθοριστική ή παρουσία των πολλών και σπουδαίων μαθητών του, στη μεταπολεμική Εκκλησιαστική ζωγραφική, όπως γνωρίζουμε, και βλέπουμε μέχρι σήμερα.

-Ό Κόντογλου επέβαλε με τη δύναμη, και το ταλέντο του, τη θεολογική ζωγραφική, της Ελληνικής παράδοσης, της Ορθόδοξης Εκκλησίας. Τό αίτημα της, ήταν πάντα, η ταύτιση, μορφής και περιεχομένου, αισθητικής, και θεολογίας. Αλλά αυτή η ταύτιση, δεν είναι μόνο έργο του ζωγράφου. Έίναι όλης της Εκκλησίας, και έτσι παραμένει μέχρι τις μέρες μας, και θα είναι διαχρονικό και επίκαιρο συγχρόνως.

[Από το εικονιζόμενο βιβλίο μου]